FRANKA’S TEGENSPELER
De Opkomst van de Amerikaanse Generaal.
Hieronder staat de net nog niet voltooide potloodversie van de pagina die nu nog het werknummer 34 draagt van het nieuwe Franka verhaal „Geheim 1948”.
Wat er op die pagina te zien is is ook het gevolg van grondige research. De hoofdpersoon in een verhaal heeft tegenspelers nodig. In dit geval koos ik voor een amerikaanse generaal uit de tweede wereldoorlog. Een uiterst machtige groep mannen die hun positie vrijwel op een zondagmorgen in een paar uur hadden zien omslaan van duf onderbetaald dienstkloppen naar met bijna onbeperkte middellen en macht aanvoeren van de legers van het rijkste land ter wereld.
Als op die zondag 7 december 1941 De verenigde Staten gaan deelnemen aan de tweede wereldoorlog telt het amerikaanse leger afgerond 269.000 man en de Navy plus marine corps ongeveer 200.000. De luchtmacht is dan nog een onderdeel van de landmacht. In 945 zijn dat er in het leger acht miljoen meer en de marine plus marine corps telt 3,7 miljoen man. In totaal stijgt het aantal actieve militairen van een half miljoen naar ruim 12 miljoen.
In 1939 beslaan de militaire uitgaven 1% van het Nationaal Product, dat stijgt in 1941 al naar 13% en is in 1943/44
tegen de 50% van het NP.
Deze explosieve uitbreidingen maken van de VS een land waarin generaals een enorme rol gaan spelen.
Dit overzicht van Time’s Man of the Year 1939-1947 toont de invloed van WWII en die van de amerikaanse generaal in Amerika.
Ze blijven trouwens Generaal genoemd worden omdat de eerste generaal die logischerwijs tot maarschalk gepromoveerd zou moeten worden zelf al Marshall heette. Marshall Marshall klonk raar en dus kwam er een systeem van 1 tot 5 sterren generaals. Deze George Marshall, die wij vooral kennen van de naoorlogse Marshallhulp, staat twee keer in de TIMElijst: als hoogste generaal in de wereldoorlog en als minister/diplomaat in de koude oorlog.
Een van de plots in “Geheim 1948” is gebaseerd op deze plotselinge enorme macht van de amerikaanse generaal in Amerika. (En de scherpoe reductie van die macht als in 1945 de vrede uitbreekt en het herstel er van als er een nieuw type oorlog opduikt; de koude oorlog).Hoofdpersoon in die plotlijn is General Robert (Bobby) Bright II, jongste tweesterren-generaal van het leger en bekend als „de Wall Street General”, de generaal die geld regelde. Schoolvoorbeeld van de verschuiving van macht in de richting van de militairen is de complete herinrichting van de amerikaanse industrie in een oorlogsmachine. Bijvoorbeeld de Fordfabrieken die van de ene op de andere dag van auto’s overschakelen op bommenwerpers.
We zien dus op de pagina 34, die de opkomst van Bobby Bright in het nieuwe Franka avontuur “Geheim 1948” aan de lezer moet uitleggen,
dergelijke iconische beelden langskomen. Bobby Bright op een TIMEcover, Bobby Bright die instructies geeft aan de dan 78jarige Henry Ford, Bobby Bright die lopende banden vol Liberators inspecteert.
Op het tweede plan is er ruimte voor het symbool van de vrouwelijke bijdrage aan de amerikaanse oorlogseconomie Rosie the Riveter, (hier in de Norman Rockwell versie van een cover voor de Saturday Evening Post) Voor het eerst vrouwen konden in de industrie de opengevallen plaatsen van opgeroepen mannen invullen. Daarnaast, omdat het eigenlijke vechten als een mannenjob werd gezien, dienden vrouwen in de strijdkrachten in vechtvrije banen zoals bijvoorbeeld de verpleging of administratie maar ook als pilotes en chaufffeuses. Dat biedt de kans om op dit tweede plan op deze pagina ook de love interest van Bobby Bright te introduceren: zijn te knappe chauffeuse Kay. (Niet toevallig naamgenote van de vergelijkbare chauffeuse van General Eisenhower). Rosie heeft de situatie meteen door: 60-dollar-nylons ( meer dan een gemiddeld weekloon in 1946). Dubbeltekst: “Alles voor de sterren en strepen”
Op het derde plan, gewoon om een illustratieve illustratie uit die tijd te gebruiken; General Bobby Bright met een collega Admiraal genieten VIPstatus tijdens het toch in die tijd al glamoureuze voorrecht van vliegen. Dit beeld is volledig ontleend aan een illustratie van de toen beroemde
illustrator Albert Dorne (oprichter van de Famous Artist School). We zien in deze reclame „Uncle Sam travels by air” hoe als personificatie van Amerika de generaals en admiraals het rolmodel dat in vredestijd werd ingevuld door businessmen en stars hebben overgenomen.
Zonder verder iets van de plot te verraden laat ik hier zien hoe ik de beelden kies die een plotlijn grafisch moeten vertellen.
Ik probeer dan zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de meest iconische beelden.